Mezi čekáním pro smyčcové kvarteto a ekektroniku je kompozice napsaná v rámci společného projektu a následné CD nahrávky skladatelského sdružení “Hudbaby” a Kaprálova kvarteta
https://www.radioteka.cz/detail/CRo_eshop_1866/Cekam-te!
This piece is a part of the CD project “Čekám Tě” by Hudbaby 2009, performed by Kaprálova Quartet
www.kapralova.org/HUDBABY_CD.htm
Its title Cekam Te!/ I am waiting for you! refers to the last composition of Leos Janacek, from his Album for Kamila Stösslova. This joint project of Hudbaby was first introduced a year before at contemporary music festivals in the Czech Republic, including Hudebni soucasnost (Musical Presence) in Ostrava, Setkavani nove hudby plus (New Music Encounters Plus) in Brno, and Pohyb, zvuk, prostor (Movement, Sound, Space) in Opava. The project was warmly received by festival audiences, and it was this favourable reception that encouraged the group to release it on compact disc.
IAWM_Journal_Fall_2010
Recenze Hudbaby Cekam Te HISvoice 1_2011
Mezi čekáním (2008)
pro smyčcový kvartet a elektroniku
K hudbě Leoše Janáčka a obzvláště k jeho dvěma smyčcovým kvartetům mám hluboký respekt a obdiv. V mé skladbě jsem se proto záměrně vyhnula hudebnímu zpracování jeho nedokončené miniatury “Čekám tě!“, která je tématickým a odrazovým můstkem našeho společného projektu. Od Janáčka jsem si však “vypůjčila“ dva elementy pro něj typické: sčasovku – unikátní princip práce s rytmicko-melodickým motivem a také použití modality.
Stav mezi čekáním na něco či na někoho je proces, při kterém většinou aktivně přemýšlíme o všeličem, často právě o věcech nebo lidech, na které právě čekáme. Tím nevědomě umocňujeme intenzitu našeho následného prožitku. Čekat můžeme minutu, hodinu, den, rok, či celý život. Bude naše čekání naplněno nebo nás na konci čeká zklamání?
Klasická kvartetní sazba je ve skladbě uchopena trochu netradičně, původní koncepce počítá mimo hudební složky také s určitou choreografií a vizuálními efekty. Při živém provedení se hráčky pohybují v tmavém prostoru, do kterého postupně vstupují tak jako se postupně začleňují jednotlivé nástroje do skladby a který se postupně projasňuje. Vnitřně se skladba dělí na čtyři části vzájemně propojené elektronikou kombinující zvuky živého kvarteta. Všechny hráčky společně uslyšíme až v části poslední. Použitá elektronika transformuje převážně zvuky nástrojů nahrané interpretkami a také několik motivů z Janáčkových skladeb pro tyto nástroje. Reflektuje a propojuje hudební materiál prezentovaný živě hráčkami a někdy také poskytuje odpovědi na jejich “čekání“.